منوی سایت
قیمت طلا 3/840/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

درباره سنگ فیروزه آفریقایی (African Turquoise) بیشتر بدونیم

درباره سنگ فیروزه آفریقایی (African Turquoise) بیشتر بدونیم

قبل از اینکه به سنگ فیروزه آفریقایی بپردازیم، لازم میدونم که ابتدا یه مقداری راجع به سنگ فیروزه به صورت کلی صحبت بکنیم. همونطور که احتمالاً هممون میدونیم فیروزه یه سنگ قیمتی زیبا و نفیسه که رنگی بین آبی آسمونی و سبز روشن داره. این سنگ بقدری بین ما ایرونیا معروفه که حتا یه رنگ به اسم آبی فیروزه ای داریم که وقتی میگیمش همه سریع میفهمن منظورمون کدوم رنگه.

سنگ فیروزه آفریقایی

به طور کلی سنگ فیروزه در بین کشورای آسیایی و آفریقایی علی الخصوص کشور های خاورمیانه به شدت محبوبه. تا جایی که حتا در بین مطالب دینی و ادبی کهن هم کلی مطلب میشه راجع بهش بدست آورد.

اما نکته جالبی که راجع به این سنگ وجود داره اسم انگلیسی اون یا همون Turquoise هست. این کلمه ترجمه فرانسوی واژه ی Turkish هستش و علت این نام گذاری هم اینه که این سنگ اولین بار توسط یه بازرگان ترک به اروپا برده شد.بخش جالبش اینجاست که طبق اسنادی که تو ویکی پدیا انگلیسی هم راجع به فیروزه اومده، اون بازرگان این سنگ رو از نیشابور ایران به اروپا برده. جایی که هنوزم که هنوزه، نام معروف ترین و مرغوب ترین فیروزه رو تو دنیا به خودش اختصاص داده.

انگشتر طلای کار شده با فیروزه آفریقایی دستبند طلای کار شده با فیروزه آفریقایی

اما می‌رسیم به فیروزه آفریقایی. این سنگ همونطور که از اسمش بر میاد به سنگ فیروزه ای گفته می شه که خواستگاهش آفریقاست اما این به این معنی نیست که همه سنگ‌های فیروزه آفریقایی از آفریقا به جاهای دیگه برده شدن. اصولاً سنگ فیروزه آفریقایی ویژگی‌هایی داره که هر سنگ فیروزه دیگه ای که اون ویژگی رو داشته باشه، توی دسته سنگ فیروزه آفریقایی قرار میگیره. اولین ویژگی مثبت این سنگ رنگشه که یه مقدار کمی از انواع دیگه فیروزه تیره تره. این تیره تر بودن زیبایی خودشو تو ترکیب و کنتراست با فلزاتی مثل طلا نشون میده. مورد بعدی مقدار رگه هاییه که فیروزه آفریقایی داره که به طور میانگین میشه گفت این سنگ رگه‌ها و نقش و نگار بیشتری روی خودش داره. این سنگ به دلیل رنگ بی‌نظیر و نقش چشم نواز، گزینه ی بسیار ایده آلی برای نگین های انگشتر طلا و جواهر محسوب میشه و به علاوه توی ساخت دستبند طلا ، گردنبند و آویز طلا ، صندوق جواهرات و خیلی آیتم های دیگه و به ویژه برای داشتن شکل کلاسیک ایرانی کاربرد های فراوونی میتونه داشته باشه.

نوشته: نگار مولوی – کارشناس جواهرات طلای زرین

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی