منوی سایت
قیمت طلا 3/283/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

زیورآلات باستانی

زیورآلات باستانی

استفاده از اشیاء تزئینی بدن به دوران شکارچی- گردآورنده انسان باز میگردد. اولین قطعه تزئینی در واقع یک گردنبند 25 هزار ساله، ساخته شده از استخوان ماهی می باشد. در این دوره زیورآلات بیشتر از جنس آلی و باقیمانده های اجساد حیواناتی بود که توسط انسان شکار میشدند. شکارچیان از استخوان، دندان، پوست و مو حیوانات گردنبند و دستبند می ساختند و یا آن را از لباس های خود آویزان میکردند. باور آن ها بر این بود که این تزئینات شانس موفقیت در شکار های بعدی از آن گونه جانوری را افزایش میدهد.

beads32

در این مقاله منطقه هایی که تمدن های باستانی در آن ها شکوفا شدند را از نظر استفاده از تزئینات و زیورآلات به صورت خلاصه بررسی میکنیم.

مصر باستان

مصر باستان به جواهرات خود در بین تمدن های باستانی معروف است. آن ها برای هزاران سال از انگشتر، گردنبند، آویز و گوشواره استفاده میکردند. فلز مورد علاقه آن ها طلای زرد بوده است ولی هر از چند گاهی جواهراتی از جنس سنگ های قیمتی  (فیروزه، عقیق جگری، آمتیست، لاجورد و...) و شیشه نیز میبینیم. یکی از نماد های معروف مصری آنخ است؛ نماد زندگی، که امروزه شاهد رواج استفاده از آن در دنیای مد و زیورآلات هستیم.

Some_image.width-1600.777607e

علاوه بر این مصریان از سمبل های خاصی برای نشان دادن غرور سرزمینی خود استفاده میکردند. مصریان شمالی از نماد کرکس ( که نشانه نخبت، خدای محافظت کننده قسمت شمالی مصر است) استفاده میکردند. مصریان جنوبی نیز از تزئیناتی که مار کبرا را نشان میداد استفاده میکردند.

خاورمیانه

بعضی از قدیمی ترین زیورآلات را میتوانیم در سرزمین های بین النهرین (عراق امروزی و بخش هایی از سوریه) و ایران پیدا کنیم. زیورآلات این منطقه معمولا معنای معنوی داشتند و نه تنها انسان ها از آن استفاده میکردند بلکه از آن ها برای تزئین مجسمه خدایان استفاده میشد.

Persian_Jewelry-_AFRA_ART_GALLERY_3eeb621e-adc6-420e-a97f-783af49f4cd6_large

یونان باستان

در ابتدا زیورآلات یونانی بسیار ساده بودند و بیشتر از الگو های شرقی استفاده میکردند ولی حدود سال 1600 قبل از میلاد آن ها شروع به استفاده از طلا، نقره و سنگ های قیمتی کردند و سبک و سیاق خود را بر اساس اعتقاد هایشان به خدایان یونانی پیش گرفتند.

hb_37.11.8-.17_av1

رومیان باستان

در ابتدا رومیان باستان گردنبند ها و دستبند های خود را بر اساس سیک یونانی می ساختند، ولی با گسترش امپراطوری آن ها سبک های پیچیده تر مختص خود را ایجاد کردند. برای رومیان باستان جواهرات و سنگ های قیمتی ارزش مادی و معنوی زیادی داشت. یکی از معروف ترین زیورآلات باستانی گردنبند های ساخته شده از سکه طلاست که مختص این منطقه بوده است. زنان رومی از سنجاق سر های ساخته شده از طلا، نقره و گاها مزین شده به سنگ های قیمتی استفاده میکردند که علاوه بر این برای دفاع از خود نیز کاربرد داشت.

earring-300x450
سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی