منوی سایت
قیمت طلا 3/840/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

سنگ های قیمتی ایرانی که در دنیا زبانزد خاص و عام است

سنگ های قیمتی ایرانی که در دنیا زبانزد خاص و عام است

ایران از جمله کشور هایی است که معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارد. ایران از این نظر رتبه 49 را در جهان دارد. برخی از سنگ هایی که در جواهرات خودتان استفاده شده است از معادن ایران استخراج شده است؛ حتی بعضی از آنهایی که از برند های خارجی و معروف جواهرات خریده اید! در این مقاله چهار مورد از رایج ترین و گران ترین  سنگ های ایران که در جواهرات استفاده می شوند را بررسی میکنیم.

سنگ فیروزه ایرانی Turquoise

فیروزه آشنا ترین و محبوب ترین سنگ برای ما ایرانی ها است. جالب است بدانید که فیروزه ایران در جهان زبانزد خاص و عام است؛ به خصوص فیروزه نیشابور که با کیفیت ترین و گرانترین فیروزه جهان است. رنگ فیروزه از آبی تا سبز متغیر است و هر چقدر رنگ آن یکدست تر و آبی تر باشد ارزش آن بیشتر است. رنگ فوق العاده خاص آن این سنگ را به گوهری محبوب برای استفاده در جواهرات تبدیل کرده است و برند های بزرگ مانند کارتیر، تیفانی و بولگاری از این سنگ در جواهرات اعلا خود استفاده میکنند.

جواهرات-با-سنگ-فیروزه-ایرانی 450-پلاک-طلای-گردنبندی-اسم-رها-با-طرح-مرغ-آمین-با-سنگ-فیروزه-ایرانی-0

عقیق Agate

سنگ عقیق یا آگات از سنگ هایی است که از دیرباز توسط ایرانیان برای جواهرات به خصوص انگشتر استفاده می شده است. رنگ های سفید، خاکستری، سرخ، سفید و زرد آن محبوب تر از بقیه هستند. این سنگ نیمه قیمتی محسوب میشود و معادن بایگ و بمرود در خراسان مهمترین معادن استخراج این سنگ ها در ایران هستند.

عقیق-ایرانی

گوهر مروارید Pearl

مروارید سنگ محسوب نمی شود زیرا که از مواد آلی ساخته شده و بعضی نرم تنان مانند صدف و برخی از گونه های حلزون آن را میسازند. این گوهر از گذشته های دور به عنوان زینت بخش جواهرات و تاج های پادشاهان و ملکه ها استفاده میشده است. صید مروارید در خلیج فارس از زمان هخامنشیان انجام می شده است. در باب اهمیت مروارید برای مردم این منطقه برخی از مورخان مروارید مانند نفت برای این مردم میدانستند.

450-گردنبند-طلا-اسم-هاله0-با-مروارید

لاجورد lapis lazuli

لاجورد یکی دیگر از سنگ های باستانی ایران است. استفاده از آن به سلسله هخامنشیان بر میگردد. در زمان ساسانیان نیز در تزیین مجسمه ها و کاشی کاری از آن استفاده میشده است. جالب است که بدانید سقف تیسفون به لاجورد مزین شده است. لاجورد سنگ نیمه قیمتی محسوب میشود و در مناطقی از ایران وجود دارد.

450-پلاک-طلا-اسم-شیرین-با-سنگ-لاجورد0

از دیگر سنگ و گوهر هایی که در ایران کم و بیش قابل یافت است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

یشم

مالاکیت

زیرکن

گارنت

توپاز

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی