منوی سایت
قیمت طلا 3/533/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

شب یلدای طلایی

شب یلدای طلایی

شب یلدا چیست ؟

شب یلدا یا شب چله با غروب آفتاب 30 آذر و شروع و با طلوع آفتاب 1 دی به پایان می رسد. این شب طولانی ترین شب سال است و مانند عید نوروز و چهارشنبه سوری، از قدیمی ترین جشن های ایرانی به شمار می رود و اجداد آریایی ما از دوران باستان این شب را مقدس میدانستند و هر ساله آن را با جشن و پایکوبی تمام می کردند.شب یلدا برای تمام ما ایرانی ها یاد آور گرمای کرسی، فال های حافظ و کانون گرم خانواده  است.

تاریخچه شب یلدا

اما این جشن 502 سال قبل از میلاد در زمان داریوش دوم به صورت رسمی وارد تقویم ایرانیان باستان شد و چندین روایت متفاوت برای مقدس شمردن این شب وجود دارد.

روایت اول؛ شبی که خورشید به دنیا آمد:

مردم در زمان های قدیم زندگی خود را با کشاورزی می گذرانند و کشاورزی بنیان زندگی آنها را در بر میگرفت و از آنجا که رشد گیاهان محتاج نور خورشید می باشد، مردم خورشید و روشنایی را نماد خیر و نیکی میدانستند و تاریکی و ظلمت را نماد شر و ظلم. به مرور مردم متوجه تغییرات آب و هوایی و بلندی و کوتاهی روزها و شب ها شدند و زندگی و کشاورزی خود را با آن تنظیم کردند و فهمیدند که طولانی ترین شب سال شب آخر پاییز و اول زمستان است و بعد از آن به مرور روز ها بلند تر و شب ها کوتاه تر میشوند گویی که خیر  بر شر غلبه کرده است و این شب را شب تولد خورشید نامیدند و آن را آغاز سال خود قرار دادند. جالب است بدانید که کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

روایت دوم؛ شبی که خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ به متولد شد:

در نوشته های هخامنشیان و همچنان اوستا اعتقاد بر این است که در این شب میترا، ایزد باستانی، به زندگی برمیگردد و ساعات روز را طولانی تر میکند.

رسوم شب یلدا

فال حافظ:

یکی از کار هایی که که در این شب انجام میشود این است که یکی از بزرگان جمع به نیت افراد جمع شروع به فال حافظ گرفتن می کند و شعر فال را میخوانند.

شاهنامه خوانی:

در گذشته این رسم بسیار بیشتر رایج بود به صورتی که در بعضی مواقع حتی با نقالی نیز همراه میشد ولی متاسفانه امروزه این رسم زیاد مرسوم نیست.

خوراکی ها:

در این شب مقدس انار(نماد باروری و برکت، نماد شادی و خورشید)، هندوانه(نمادی از سرخی خورشید)، آجیل، آش رشته و… خانواده ها را گرد کرسی و سفره جمع میکند.

اشعار مربوط به شب یلدا

در بسیاری از اشعار ایرانی به شب یلدا اشاره شده است که به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

سعدی: بر رخ تو کآفت جان من است / از شب یلدا سپه آورده‌ای!

روز رویش چون برانداخت نقاب از سر زلف/ گویی از روز قیامت شب یلدا برخاست.

مهره مهر چو از حقه مینا بنمود / ماه من طلعت صبح از شب یلدا بنمود

باد آسایش، گیتی نزند بر دل ریش / صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود

حافظ شیرازی:با زلف تو قصه ایست ما را مشکل / همچون شب یلدا به درازی مشهور

صحبت حکام ظلمت شب یلداست/ نور ز خورشید جو بو که بر آید

هدیه دادن

از دیر باز تا به امروز ایرانیان به دست و دلبازی مشهورند و هدیه دادن در روزهای خاص یکی از رسوم ایرانی ها در تمامی جشن هاست و شاید برای شما سوال باشد که در این روز چه کادویی برازنده ی عزیزان شماست؟ که طلای زرین با کالکشن یلدایی خود این مشکل شما را حل کرده است.

کالکشن انار :

این کالکشن از طرح های متفاوت انار برگرفته شده است و شما میتوانید آن را به صورت گوشواره، دستبند، گردنبند و حتی به صورت نیم ستی تهیه کنید.

انار 450-گردنبند-طلا-طرح-انار0 450-گوشواره-طلا-طرح-شب-یلدا-با-شعر0 450-گوشواره-طلا-با-شعر-شب-یلدا0 450-نیم-ست-طلا-طرح-انار0 450-پلاک-دستبندی-طلا-طرح-انار0 450-نیم-ست-طلا-طرح-انار0

کالکشن شعر یلدایی:

با گروه طلای زرین شما میتوانید متن ها و شعر های مربوط به یلدای خود را به طلا تبدیل کنید.

450-پلاک-طلا-شعر-سفارشی0 450-پلاک-طلا-متن-سفارشی-طرح-انار0

کالکشن بتجقه:

بتجقه یکی از نماد های اصیل ایرانی است که به صورت پلاک طلا زیبایی آن هزاران برابر می شود.

450-پلاک-طلا-طرح-بقه-جقه0 450-گوشواره-طرح-یلدا0

گروه طلای زرین شب یلدای دلپذیر و گرمی برای شما و خانواده تان آرزومند است.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی