منوی سایت
قیمت طلا 3/533/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

طلای زرد بخریم یا طلای سفید؟

طلای زرد بخریم یا طلای سفید؟

سوال مطرح شده یکی از سوالات اساسی ای هستش که خیلی وقتا ذهن خریداران طلا رو به خودش مشغول میکنه. اول میخوام تفاوت بین این دو نوع طلا رو توضیح بدم و در نهایت به این می رسیم که مثلا برای خرید دستبند طلا یا خرید گردنبند طلا یا به طور کلی خرید هر نوع طلا ، کدوم جنس مناسب چه سلیقه ایه.

انگشترهای طلای زرد و طلای سفید

طلای سفید همونطور که از اسمش ‍پیداست رنگ متمایل به سفیدی داره و میشه گفت رنگش چیزی بین نقره و استیل صیقل داده شدست. معمولا این نوع طلا از ترکیب طلای خام با یه سری فلزات دیگه مثل نیکل - رودیم و ‍پالادیم (این پالادیم ربطی به اون مجتمع تجاری پالادیم معروف نداره ) به صورت آلیاژ ساخته می شه که میشه گفت به مراتب هم از طلای معمولی مستحکم تر و سخت تر هستش وهم نسبت به خراشیدگی و آسیب فیزیکی به مراتب مقاوم تره. طلای معمولی یا طلای زرد بر خلاف طلای سفید با ترکیب طلای خام با مس و روی به صورت آلیاژ ساخته میشه که به مراتب زرد تر و نرم تر از طلای سفید هستش.

حالا که با تفاوت های این دو نوع طلا آشنا شدیم باید ببینیم بسته به سلیقه و نوع جواهری که میخوایم بخریم کدوم مدل رو انتخاب کنیم.

یکی از فاکتور های مهم برای انتخاب جنس طلا اینه که باید ببینم طلایی که میخوایم بخریم تا چه حد ظریفه. مثلا برای طلاهای وزن پایین مثل انگشتر طلای وزن پایین یا دستبند طلا یا گوشواره طلای ظریف شاید طلای سفید به دلیل استحکام بیشتر گزینه ی مناسب تری باشه البته تفاوت در استحکام این دو نوع مقدار خیلی کمی هست که به عقیده خیلی‌ها قابل چشم پوشیه و طلای زرد هم در اکثر مواقع استحکام و مقاومت لازم رو داره.

مسئله بعدی مربوط به چیزای دیگه ایه که همراه با طلا روی یک کار جواهر به کار میره. مثلا اگه شما عاشق سنگ های روشن الماس و برلیان هستین معمولا همچین سنگ هایی روی کارهای طلای سفید بهتر نشسته و هارمونی بهتری داره. ولی اگه شما از مصرف کننده های طلای خالص بدون کار شدن سنگ روی اون هستین شاید طلای براق زرد رنگ، گزینه ای خیره کننده برای جواهر شما به حساب بیاد.

انگشتر طلای زرد با سنگ الماس سانتا ست طلای سفید کار شده با سنگ توپاز

البته تو بعضی از موارد و به خصوص کار های مدرن، از ترکیب طلای سفید و طلای زرد برای ساخت جواهر استفاده میشه. واسه نمونه تو بعضی از گردنبند های طلای اسم طلای زرین و به خصوص گردنبند های دو اسمی هم از طلای سفید و هم از طلا زرد به صورت هم زمان استفاده شده که این استفاده هم زمان، کنتراست و شکل خوبی به کار میده.

آخرین مورد اینه که بعضی افراد به دلیل فلزات به کار رفته تو آلیاژ طلای سفید، به اون حساسیت دارن و اگه شما از اون دسته از افراد هستین، استفاده از طلای سفید ممکنه موجب حساسیت های پوستی موقت براتون بشه. پس قبل از خرید طلا حتما باید به این موضوع هم به عنوان نکته ی تکمیلی تو خرید طلا توجه داشته باشیم.

نوشته: نگار مولوی – کارشناس جواهرات طلای زرین

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی