منوی سایت
قیمت طلا 3/533/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

فرق طلا با جواهر چیست ؟

فرق طلا با جواهر چیست ؟

تا حالا شده که از خودتان بپرسید طلا با جواهر چه فرقی دارد ؟ این سوالیست که حتی بعضی از افرادی که در این صنف فعالیت می کنند و یا مغازه دارند نیز به آن توجه نمی کنند.هر دو عباراتی هستند که مردم برای خرید زیورآلات خود از آن استفاده میکنند. اما تفاوت بزرگی بین این دو وجود دارد.

فرق بین طلا با جواهر چیست؟

زیورآلات طلا تعریف مشخص و ساده ای دارد؛ چیزی که فقط از فلز طلا درست شده باشد را طلا می نامیم. این طلا میتواند بسته به شرایط و کشور عیار ها و رنگ های مختلفی داشته باشد. مثلا در کشور ما عیار قانونی طلا برای زیورآلات 18 عیار یا همان 750 می باشد.

از هر سه رنگ رایج طلا یعنی:  طلایی، سفید و رزگلد نیز هم در کشور ما و هم در اکثر کشور های جهان استفاده میشود.

و اما جواهر؛

جواهر در واقع چیزیست که یک پایه از جنس طلا، پلاتین و یا نقره دارد که بر روی این پایه جواهر سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و سنگ های اتمی قرار گرفته شده باشد. سنگ های قیمتی به طور کلی به 4 دسته: الماس (Diamond)، زمرد (Emerald)، یاقوت قرمز (Ruby) و یاقوت کبود (Sapphire)  تقسیم میشوند. سنگ های نیمه قیمتی زیادی وجود دارد اما معروف ترین آن ها: توپاز، آمیتیس، فیروزه، اونیکس، عقیق، سیترین، و… می باشد. در ضمن بسیاری از گوهر ها منشا آلی و زیستی دارند که در ساخت جواهرات از آنها استفاده می شود؛ مانند: مروارید، صدف، مرجان و…

طلا-بهتر-است-یا-جواهر-؟

طلا بهتر است یا جواهر؟

در این مقاله این موضوع را از دو جنبه بررسی میکنیم. نوع استفاده و اقتصادی. در مورد اول باید ببینید که شما تا چه میزان می خواهید از زیورآلاتی که تهیه می کنید استفاده کنید ؟ آیا قصد خرید محصولی دارید که همه روزه و حتی به هنگام سر کار آن را به همراه داشته باشید ؟ و یا چیزی میخواهید که فقط در مناسبت های مهم و خاص از آن استفاده کنید ؟ به طور کلی طلا برای استفاده روزانه و طولانی مناسب تر است و جواهر به خصوص اگر گوهر های قیمتی چهارگانه را داشته باشد برای استفاده های خاص و مناسبتی مناسب تر است.

همان طور که میدانید محاسبه طلا در هنگام خرید از طلافروشی به شکل زیر میباشد:

خرید طلا: قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده (معمولا ۷ درصد)

اما خرید جواهر طبیعتا به دلیل داشتن مراحل بیشتر مانند مخراج کاری و مرصع کاری و… گران تر تمام میشود. فرمول خرید جواهر عمدتا به صورت زیر می باشد:

خرید جواهر: قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده (اکثرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد)

فروش طلا

در فروش طلا صرفا بهای ارزش خود طلا یعنی قیمت طلای روز را به شما پرداخت میکنند و هزینه های اجرت و سود فروشنده به شما بر نمی گردد. با این وجود با توجه به تغییر قیمت طلا میتوانید ارزش پول خود را حفظ کرده و حتی سود های خوبی هم به جیب بزنید:)

فروش جواهر

فروش جواهر نیز شبیه به طلا است با این تفاوت که ما التفاوت ارزش سنگ در زمان خرید و فروش محاسبه میشود و به فروشنده بر میگردد.منظور از مزد ساخت جواهر: قیمت سنگ بعلاوه مخراجی و اجرت ساخت پایه جواهر است که از قیمت نهایی آن کم می شود. با توجه به این نکات و اینکه سود فروشنده برای جواهر (15 تا 20 درصد) بیشتر از طلا است؛ طلا گزینه بسیار مناسب تری برای سرمایه گذاری می باشد زیرا در هنگام فروش ضرر کمتری خواهید کرد.

زنجیر-طلا-هرینگبون

نکته پایانی: چه در خرید طلا و چه در خرید جواهر حتما از فروشنده فاکتور رسمی با مهر و امضا بخواهید تا در زمان فروش به مشکل بر نخورید؛ در رابطه با جواهراتی که سنگ های گران قیمت از جمله سنگ های چهارگانه که در بالا ذکر شد؛ سعی کنید که سنگ ها شناسنامه های معتبر با ذکر جزئیات و ویژگی های سنگ را داشته باشند.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی