منوی سایت
قیمت طلا 3/283/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

واحد های اندازه گیری طلا

واحد های اندازه گیری طلا

اگر قصد خرید طلا از جمله انگشتر طلا اسم، دستبند چرم و طلا، دستبند سنگ و طلا و … را دارید با توجه به نوسانات ارز و طلا بهترین کار این است که شناخت کافی درباره محصولی که می خرید داشته باشید تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنید.

یکی از  مهمترین نکات در خرید طلا این است که با واحد های اندازه گیری طلا آشنایی داشته باشید تا در هنگام خرید دچار اشتباه نشوید و مورد سوء استفاده سودجویان قرار نگیرید.

به طور کلی پنج واحد کلی برای اندازه گیری طلا وجود دارد که آنها گرم، سوت، مثقال، قیراط و انس هستند.

450-نیم-ست-طلا-طرح-اسلیمی0

در ادامه به بررسی کاملی از این پنج واحد می پردازیم.

گرم

شاید برای شما جالب باشد که با این که عموما در ایران در هنگام خرید طلا از مغازه ها از گرم برای اندازه گیری طلا و جواهرات استفاده می شود ولی در بازار ایرات این واحد اندازه گیری زیاد مرسوم نیست و کاربرد فراوانی ندارد.

450-دستبند-طلا-شعر-تو-مرا-جان-و-جهانی0

برای مثال اگر یک فاکتور رسمی در ایران را مشاهده کنید در بالای فاکتور عموما قیمت طلا را با مثقال برای شما وارد کرده اند ولی وزن طلا را برای شما به گرم وارد کرده اند.

سوت

سوت کوچکترین واحد اندازه گیری طلا است که در ایران به تنهایی کاربرد ندارد و همراه با گرم استفاده میشود.

هر گرم معادل هزار سوت است و علت استفاده آن، ارزش طلا حتی در مقیاس های کوچکتر از گرم می باشد. در واقعیت سوت همان میلی گرم است.

450-گردنبند-طلا-زنانه-اسم-الهه0

برای مثال اگر ترازو عدد 2.36 را نشان دهد ما آن را دو گرم و سیصد و شصت سوت میخوانیم.جالب است بدانید به دلیل اینکه اکثر ترازوهای طلا فروشی دقت یک صدم دارند و فقط دو عدد بعد از ممیز را به ما نشان میدهند ما جلوی دو عددی که بعد از ممیز می آیند، صفر می گذاریم و بعد آن را میخوانیم. یعنی در مثال قبلی 2.36 تبدیل به 2.360 می شود و ما آن را به صورت دو گرم و سیصد و شصت سوت میخوانیم. حالت اشتباه این است که ما آن را دو گرم و سی و شش سوت بخوانیم، در این صورت شنونده گمان میکند منظور ما 2.036 است و ممکن است وزن را به اشتباه متوجه شود.

مثقال

مثقال یک واحد اندازه گیری وزن در سیستم واحدهای قدیمی ایران است که امروزه هم از آن استفاده می شود. این واحد به طور رسمی در ایران از دوره صفویه به کار رفته است. مثقال به عنوان یک واحد اندازه گیری وزن، حدوداً برابر با ۴٫۶۸۷۵  گرم است.

قیمت هر یک مثقال به دلیل سنتی بودن بازار های ایران بر اساس طلا 17 عیار ارائه میشود ولی طلایی که خرید میشود طلای 18 عیار است. برای همین در ابتدا مثقال طلا  17 عیار را با تقسیم بر 4.6089 میکنیم تا تبدیل به قیمت یک گرم طلای 17 عیار برسیم و سپس برای تبدیل یک گرم طلای 17 عیار به 18 عیار ما عدد بدست آمده را ضرب در 17 کرده و سپس بر 18 تقسیم میکنیم. به همین دلیل برای تبدیل قیمت یک مثقال طلای 17 عیار به یک گرم طلای 18 عیار ما آن را به 4.3318 تقسیم میکنیم.

اگر بخواهیم این راه را ساده تر انجام دهیم برای تبدیل یک مثقال طلای 17 عیار به یک گرم طلای 18 عیار، عدد مثقال 17 عیار را به 4.3318 تقسیم میکنیم و به صورت مستقیم به یک گرم طلای 18 عیار میرسیم.

450-گوشواره-طلا-میخی-طرح-انار0

قیراط

قیراط یک واحد اندازه گیری وزن است که در صنایع جواهرات و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. این واحد به مقدار وزنی ۰.۲ گرم یا ۲۰۰ میلی‌گرم معادل می‌شود. در صنعت جواهرسازی و سنگ‌های قیمتی مانند طلا، نقره، الماس، زمرد و یاقوت، وزن جواهر و سنگ‌ها به واحد قیراط اندازه گیری می‌شود. این واحد در بسیاری از کشورها به عنوان واحد رسمی اندازه گیری سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود و در بازار جهانی با نماد ct یا kt هم نشان داده میشود.

450-پلاک-گردنبند-طلا-کودکانه-با-آویز-چشم-نظر0

لازم به ذکر است که قیراط فقط راجع به وزن سنگ ها به ما اطلاع میدهد و نه اندازه آن ها. اینکه سنگ شما چه حجمی دارد بیشتر وابسته به چگالی آن میباشد.

انس

"انس" یا "انسجام" واحدی است برای اندازه گیری جرم که در بسیاری از کشورها برای اندازه گیری جرم اشیاء استفاده می‌شود. یک اونس برابر با 28.35 گرم می‌باشد. این واحد از دیرباز در صنایع مختلف استفاده می‌شده است، به ویژه در صنایع غذایی، دارویی و جواهرات. همچنین، این واحد برای اندازه‌گیری وزن سکه‌های قدیمی و همچنین محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌شود. در بسیاری از کشورها، اونس به عنوان یکی از واحدهای رسمی اندازه‌گیری جرم استفاده می‌شود.

450-پلاک-طلای-جاسوئیچی-طرح-لوگو-پژو0

البته که در ایران واحد های نامتعارفی چون نخود، لپه، گندم و… وجود دارند ولی به دلیل دقیق نبودن به مرور زمان در حال فراموشی هستند.

طلای زرین برای دقیق بودن و اطلاع شما در تمامی فاکتور های رسمی خود از قیمت مثقال استفاده میکند و وزن کار را برای شما به گرم اندازه گیری میکند تا شما بتوانید با اطمینان خاطر بیشتر و با خیالی راحت خرید خود را انجام دهید.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی