منوی سایت
قیمت طلا 3/561/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

طلاهای سنتی ایران: طلای یزدی، طلای اصفهان و طلای مشهدی

طلاهای سنتی ایران: طلای یزدی، طلای اصفهان و طلای مشهدی

طلاهای ایرانی عمدتا پیشینه ی تاریخی دارند و طلاسازی در ایران عمدتا یک هنر موروثی به حساب می آید.

طلاهای شهر های مختلف کشور ایران با یکدیگر از لحاظ رنگ، روش ساخت و یا حتی عیار با یکدیگر تفاوت دارند و باعث شده هر شهر طلای مختص خود را داشته باشد.

تفاوت عیار عمدتا به دلیل سلیقه ی افراد است برای مثال در مناطق جنوبی کشور به دلیل علاقه مردم به طلا با رنگ زرد پررنگ طلا ها عمدتا با عیار بالا تری ساخته میشوند.

در ادامه به معرفی مهم ترین قطب های طلا سازی سنتی ایران می پردازیم.

طلای یزدی

طلای یزدی یکی از معروف ترین طلاهای ایرانی در دنیاست و شاید برایتان جالب باشدکه طلای یزدی 20 عیار میباشد (به این معنی که طلای خالص در آن بیشتر است) و همین عیار بالاتر باعث شده بسیاری از مردم به آن علاقه پیدا کنند.

طلای-یزدی

طلای یزدی زرد تر و خوش رنگ تر است و به دلیل اینکه ظاهری سنتی دارد، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده به صورتی که بسیاری از افراد برای خرید طلای یزدی به یزد سفر می کنند.

شاید برایتان جالب باشد که یزد با توجه به جمعیتی که دارد بیشترین طلا ساز در کشور را دارد و طلایی که توسط این طلا ساز ها ساخته می شود اغلب به شهر ها و کشور های دیگر صادر میشود ولی قسمتی از آن هم به افراد محلی فروخته میشود.

معروف ترین زیورآلات یزدی زنجیر چینابی، هل و گل، خشخاشی، زنجیر پوست ماری، کونیک و مصنوعات ملیسه هستند.

زنجیر چینابی یکی از مشهور ترین زنجیر های یزدی است که به زنجیر یزدی و یا زنجیر گل اناری هم معروف است و روش ساخت آن سینه به سینه از فردی دیگر منتقل شده است و یک اثر هنر موروثی به حساب می آید. این زنجیر طلا یکی از مقاوم ترین زنجیر های دنیاست و شاید برایتان جالب باشد که بدانید این زنجیر معروف ترین طلای ایرانی در جهان است و حتی به ثبت ملی هم رسیده است و مهارت ساخت زنجیر چینابی یزد به شماره ۱۱۸۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

زنجیر-چینابی

اگر میخواهید برای خرید و فروش طلا به یزد سفر کنید، بازار زرگر ها در بازار خان گزینه ای مناسب برای خرید و فروش کردن است

طلای اصفهان

اصفهان نیز یکی از قطب های طلا سازی در ایران است و به طلای سپاهانی هم معروف است. تاریخی بودن این شهر و هنرمند بودن ساکنین این شهر باعث شده در طلای اصفهان شاهد نقش و نگار اسلیمی باشیم که یکی از نقش و نگار های اصیل ایرانی می باشد.

طلای-اصفهان

اگر قصد خرید طلای اصفهانی را دارید می توانید با مراجعه به پاساژ های  فردوسی، ملت و هنر از خرید طلاهای ظریف اصفهانی لذت ببرید.

طلای مشهدی

مشهد نیز یکی از قطب های طلا سازی کشور است که به دلیل ترکیب طلا با فیروزه و عقیق به این شهرت رسیده است. طبق آمار همه ساله چیزی حدود 4500 کیلوگرم فیروزه و 9000 کیلوگرم عقیق در شهر مشهد و نیشابور که معدن فیروزه ایران است، تراش داده می‌شوند و از آن‌ها در ساخت انواع زیورآلات مانند انگشتر، گردنبند، گوشواره و… استفاده می‌شود.

طلای-مشهدی

طلاهایی که در مشهد ساخته می شوند، جواهراتی خاص هستند که مورد توجه افرادی قرار می گیرند که علاقه زیادی به ترکیب سنگ های قیمتی و طلا دارند و اگر شما هم از این قشر هستید، میتوانید با خرید طلای مشهدی از استفاده این نوع جواهرات لذت ببرید.

طلاهای سنتی اغلب طرفداران خاص خود را دارند و اگر به مطالعه در مورد انواع طلا از جمله طلاهای سنتی دارید می توانید با کلیک بر روی اینجا از خواندن مقاله ی مربوطه لذت ببرید.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی