منوی سایت
قیمت طلا 3/533/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا چیست؟

طلای 24 عیار یا طلای خالص به دلیل خاصیت نرمی در ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده نمی شود و برای جبران این نرمی، طلا را با فلزاتی مانند مس، نقره و … ترکیب میکنند تا خاصیت شکل گیری پیدا کند و مناسب ساخت جواهرات شود ولی این مسئله باعث می شود که زیور آلات ساخته شده، زردی و درخشندگی ذاتی طلا 24 عیار را نداشته باشند.

برای حل این مشکل با روش های متعدد یک لایه از طلای 24 عیار را روی زیورآلات قرار می دهند که به صورت پوشش عمل میکند و باعث زردی و براقی زیورآلات نیز می شود که به این عمل، آبکاری طلا گفته می شود.

450-گردنبند-اسم-زهرا0

آبکاری طلا چگونه انجام می شود؟

انجام آبکاری طلا کاری تخصصی با جزئیات فراوان است. به همین دلیل در ادامه به صورت مختصر روش انجام آبکاری طلا را بررسی می کنیم. در ابتدا باید ورق طلا آماده شود و طلایی که میخواهیم، آن را بسازیم شکل کلی خود را گرفته باشد.

1-پولیش و پرداخت: در این مرحله لایه ی رویی طلا با دستگاه برداشته میشود تا سطح رویی طلا صاف و بدون خش شود.

2-شست و شوی طلا: در این مرحله با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص طلا را پاکسازی می کنند.

3-دستگاه آبکاری : در این مرحله طلا داخل دستگاه آبکاری قرار داده می شود. درون این دستگاه محلولی حاوی طلای 24 عیار وجود دارد و دستگاه با استفاده از جریان الکتریکی، باعث جذب ذرات موجود(ذرات طلای 24 عیار) در محلول به سطح قطعه طلا می شود.

450-گردنبند-طلا-اسم-سوینا0

رنگ های مختلف آبکاری طلا

هنگامی که میخواهیم رنگ آبکاری گوشواره طلا میخی زرد شود، بدیهی است که از محلولی حاوی طلای 24 عیار استفاده می کنیم ولی اگر بخواهیم آبکاری طلای ما به رنگ سفید در بیاید چه؟

450-پلاک-طلا-مردانه-امیرعلی0

جالب است بدانید برای اینکه آبکاری به رنگ سفید در بیاید، از محلولی حاوی آب رودیوم برای آبکاری استفاده می کنند.

البته باید بدانید که طلای زردی که آبکاری سفید شود به مرور (معمولا طی چند سال) زمان به رنگ اصلی خود برمیگردد و شما باید بعدا از مدتی مجددا زیورآلات خود را آبکاری کنید. به همین دلیل برای داشتن رنگ سفید دائم بهتر است طلایی که از پایه سفید ساخته شده باشد را استفاده کنید.

مراقبت از آبکاری طلا

آبکاری طلا بعد از استفاده ی شما از زیورآلاتتان  به مرور از بین میرود. آبکاری طلایی که بعد از ساخت انجام می شود حدودا پنج سال دوام دارد ولی اگر به درستی از زیورآلاتتان مراقبت نکنید این زمان کمتر نیز می شود.برای ماندگاری آبکاری طلا روی جواهراتتان اقدامات زیر مناسب هستند.

- طلای آبکاری شده ی خود را در مجاورت مواد شیمیایی، آرایشی و بهداشتی قرار ندهید.

-در مکان هایی مثل استخر زیورآلات خود، مانند پلاک طلا اسم و یا گوشواره طلا عصایی، را همراه خود نبرید زیرا کلر باعث از بین رفتن آبکاری طلا میشود.

-تعریق بدن یکی از دیگر موارد آسیب زا به آبکاری طلاست و برای حل این مشکل بهتر است روزانه زیورآلات خود را تمیز کنید.

-هنگامی که از عطر و ادکلن استفاده می کنید، زیورآلات خود، مانند دستبند سنگ و طلا خود را به دست نکنید.

450-انگشتر-طلا-اسم-رادمهر0

اگر آبکاری طلای شما به مرور از بین رفت و پلاک طلا یتان درخشندگی خود را از دست داد، نگران نباشید. شما میتوانید زیورآلات خود را  مجددا آبکاری کنید تا دوباره مثل روز اول براق و درخشان شوند.

کلام آخر

آبکاری طلا یکی از مهم ترین قسمت های ساخت طلاست ولی اگر خود پلاک طلا ساخته شده تمیز و زیبا نباشد، از بین رفتن تدریجی آبکاری باعث نمایان شدن عیب های پلاک طلا شما میشود.

450-گوشواره-طلا-شیک-طرح-درخت-زندگی0

با این توصیفات بهتر است از برندی خریداری کنید که علاوه بر آبکاری، کاری با استاندارد برای شما بسازد.

طلای زرین با افتخار زیورآلاتی با کیفیت و ظرافت بالا به صورت اختصاصی برای شما می سازد تا از استفاده زیورآلات خود، مانند انگشتر اسم، لذت ببرید و نگران از بین رفتن آبکاری طلای خود نباشید.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی