منوی سایت
قیمت طلا 3/533/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

7 روش ساده و خانگی برای تشخیص طلای اصل از بدل

7 روش ساده و خانگی برای تشخیص طلای اصل از بدل

تمامی آزمایش های زیر خانگی هستند. این به این معنا است که برای اطمینان صد درصد باید به یک طلا ساز و یا متخصص مراجعه کنید و ایشان با آزمایش های مخصوص که در  مقاله دیگری توضیح خواهیم داد؛ به صورت دقیق جنس و عیار جواهر و یا زیورآلات شما را تعیین میکنند.

کد-طلا
  • به دنبال یک علامت رسمی بر روی طلا باشید. علامت گذاری یا علامت مشخصه، درصد طلای یک کالا را به شما می گوید. علامت مشخصه اغلب بر روی گیره های جواهرات یا نوارهای داخلی حلقه ها چاپ می شود. معمولاً روی سطح سکه و شمش قابل مشاهده است. این تمبر بسته به نوع سیستم درجه بندی استفاده شده، عددی از 1 تا 999 یا 0K تا 24K است.

برای دانستن معنی درجه بندی ها اینجا را مطالعه کنید.

از یک ذره بین برای کمک به شناسایی علامت استفاده کنید. تشخیص آن با چشم می تواند سخت باشد، به خصوص روی قطعات کوچک طلا مانند حلقه ها.

قطعات قدیمی تر طلا ممکن است این علائم را نداشته باشند.

تست-چگالی-طلا-در-آب
  • طلا را در یک کوزه آب بیندازید تا ببینید آیا فرو می رود یا خیر. ظرفی به اندازه کافی بزرگ بگیرید که هم آب و هم طلایی را که می خواهید آزمایش کنید، در خود جای دهد. دمای آبی که استفاده می کنید واقعاً مهم نیست، بنابراین شما میتوانید از آب ولرم استفاده کنید. طلای واقعی یک فلز متراکم است، بنابراین مستقیماً به ته کوزه می افتد. طلای بدلی بسیار سبک تر و شناور تر است.

طلای واقعی همچنین در هنگام خیس شدن زنگ نمی‌زند یا کدر نمی‌شود، بنابراین اگر تغییر رنگ مشاهده کردید، احتمالاً طلای بدلی دارید.

تست-سرکه-و-طلا
  • چند قطره سرکه روی طلا بریزید. جواهرات یا قطعه طلای خود را روی یک سطح صاف قرار دهید. با استفاده از قطره چشم، کمی سرکه بریزید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند. طلای واقعی تغییر رنگ نمی دهد، اما طلای تقلبی تغییر می کند.

همچنین می توانید طلا را به مدت 15 دقیقه در ظرف شیشه ای با سرکه فرو کنید. این روش کمی خطرناک تر است زیرا سرکه ممکن است به سنگ های نیمه قیمتی روی جواهرات طلا آسیب برساند.

فرسودگی-طلا
  • هر گونه تغییر رنگ قابل توجه را در جایی که طلا فرسوده شده است پیدا کنید. طلا برای فلز بسیار نرم است، بنابراین طلای آبکاری شده اغلب با گذشت زمان از بین می رود. بهترین مکان برای بررسی، اطراف لبه های جواهرات و سکه ها است. این لکه ها اغلب در طول روز روی پوست و لباس شما ساییده می شوند. اگر فلز دیگری در زیر طلا ببینید، می‌دانید که کالای شما آبکاری شده است و طلای واقعی محسوب نمی‌شود.

به عنوان مثال، رنگ نقره ای ممکن است نشان دهنده نقره یا تیتانیوم باشد. رنگ قرمز می تواند به معنای مس یا برنج باشد.

جا-انداختن-نقره-روی-پوست
  • به هرگونه تغییر رنگ بر روی پوست خود در اثر پوشیدن یا نگه داشتن طلا توجه کنید. طلای خالص با عرق یا روغن پوست شما واکنش نشان نمی دهد، بنابراین اگر علائم سیاه یا سبز مشاهده کردید، آنها از فلزات دیگر هستند. نقره رنگ سیاه می اندازد و مس  رنگ سبز. اگر تعداد زیادی از این آثار را روی پوست خود مشاهده کنید، ممکن است طلای شما کمتر از آنچه انتظار دارید خالص باشد.

تست-آهن-ربا-و-طلا
  • یک آهنربای قوی را بالا نگه دارید تا ببینید آیا طلا به آن می چسبد یا خیر. برای این آزمایش، به یک آهنربای قوی نیاز دارید که بتواند حتی ترکیبات فلزی را بالا بکشد. آهنربا را روی طلا حرکت دهید و نحوه واکنش آن را مشاهده کنید. طلا مغناطیسی نیست، پس نباید به آهن ربا بچسبد. اگر آهنربا طلا را به سمت خود بکشد، طلای شما یا خلوص کمی دارد و یا اصلا طلا نیست.

آهنرباهای معمولی آشپزخانه ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند. برای دقت بیشتر، یک آهنربای قدرتمند را از یک فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید.

تست آهنربا دقیق نیست، زیرا طلای تقلبی را می توان با فلز غیر مغناطیسی مانند فولاد ضد زنگ ساخت. همچنین برخی از اقلام طلای اصل با فلزات مغناطیسی مانند آهن ساخته می شوند.

تست-سایش-طلا-روی-سرامیک
  • طلا را روی سرامیک بدون لعاب بمالید تا ببینید آیا رگه ای باقی می ماند یا خیر. مطمئن شوید که از یک تکه سرامیک بدون لعاب استفاده می‌کنید، زیرا هر چیزی که لعاب داشته باشد می‌تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. آیتم خود را روی بشقاب بکشید تا زمانی که چند تکه از طلا را ببینید. اگر یک رگه سیاه دیدید، به این معنی است که طلای شما واقعی نیست. رگه طلایی رنگ معمولا نشان دهنده طلای اصیل است.

کاشی و سرامیک بدون لعاب یا بشقاب را به صورت آنلاین یا از فروشگاه لوازم خانگی محلی خود تهیه کنید.

این آزمایش کمی طلا را خراش می دهد اما معمولاً آسیب قابل توجهی بر جای نمی گذارد. این بسیار ایمن تر از آزمایش های دیگر شامل خراش یا اسید است.

راه دیگر برای انجام این کار این است که مقداری پودر آرایشی روی پوست خود بمالید و طلا را بعد از خشک شدن روی آن بکشید. طلای تقلبی معمولاً واکنش نشان می دهد و یک رگه سبز یا سیاه در آن باقی می ماند.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی