منوی سایت
قیمت طلا 3/446/000 تومان
(ابشده گرمی 18 عیار)

نگاهی به جواهرات دنیای باستان

نگاهی به جواهرات دنیای باستان

کشف جواهرات باستانی برای ما به عنوان یک میراث تاریخی بسیار ارزشمند و منحصر به فرد، اهمیت فراوانی دارد. این جواهرات، نه تنها از نظر هنری و زیبایی بلکه از نظر تاریخی، فرهنگی و علمی نیز ارزشمند هستند. جواهرات باستانی به دلایلی مانند: حفظ تاریخ و فرهنگ، تحقیقات باستان‌شناسی و نحوه زندگی انسان های پیشین، مطالعات هنری،ارزش اقتصادی و بازار هنری و انگیزه برای تحقیقات تاریخی برای ما بسیار با ارزش هستند.در این مقاله سعی میکنیم چند مورد از معروف ترین جواهرات باستانی که تاکنون کشف شده را معرفی کنیم.

ماسک طلایی فرعون نفرین شده!

یکی از معروف ترین و مهم ترین جواهرات باستانی که تاکنون کشف شده و هنوز هم توجه بسیاری از مردم و محققان را به خود جلب کرده، زیورآلات مصر باستان هستند. دوران فرعونی مصر، که به عنوان یکی از تمدن‌های باستانی بزرگ جهان شناخته می‌شود، زمینه‌ساز ایجاد زیورآلاتی شگفت‌انگیز از جمله تاج‌ها، گردنبندها، دستبندها و حلقه‌هایی با شیوه‌های منحصر به فرد بود. این زیورآلات معمولاً از طلا و نقره ساخته شده و با جواهرات گران‌قیمتی مانند الماس، لاجورد یا یاقوت تزئین می‌شدند.یکی از معروف‌ترین آثار جواهر سازی مصر باستان، ماسک توت‌آنخ‌آمون است. این ماسک طلا با وزن حدود 11 کیلوگرم بوده و برای مومیایی فرعون توت‌آنخ‌آمون ساخته شده است. این زیورآلات تصویری از هنر و طراحی مصر باستان را نمایان می‌کند و به عنوان یکی از آثار هنری بزرگ تاریخ شناخته می‌شود.

death-mask-Copy-620x465-(1)

در کنار مصر باستان، تمدن‌های دیگری همچون تمدن یونان با جواهراتی مانند تاج‌ها و تزیینات طلایی و نقره‌ای خود معروف هستند. مثلاً تاج الکترا، که یکی از شاهکارهای جواهرسازی یونان باستان است.

34A3017000000578-0-image-a-57_1464273285373

در اینجا باید به جواهرات باستانی روم باستان نیز اشاره کرد. در ساخت این جواهرات از سنگ های قیمتی مانند زمرد و یاقوت در کنار طلا و نقره استفاده شده و به عنوان نمادهایی از تمدن و ثروت روم باستان شناخته می‌شوند.

086bdddfcfd6be1bde25e92a624ae400

در ایران خودمان چه؟در خاورمیانه، منطقه‌ای که حاوی تاریخ باستان بسیار طولانی و انواع تمدن ها و فرهنگها میباشد، کشف‌های باستان‌شناسی جواهراتی با ارزش بسیار زیاد را به نمایش آورده‌اند که در زیر چند مورد از آنها را با هم بررسی میکنیم.یکی از معروف‌ترین جواهرات باستانی ایران که توسط باستان‌شناسان کشف شده است، "گنجینه گله‌پشت" یا "گنجینه گله‌تپه" می‌باشد. این گنجینه در استان گلستان در شمال ایران کشف شده و حاوی بیش از ۱۲۰۰ قطعه جواهرات و اشیاء باستانی از دوران ایلخانی و سلجوقیان است. در این گنجینه، جواهراتی با طراحی‌ها و مهارت‌های هنری بسیار برجسته از طلا، نقره و جواهرات گران‌قیمت مانند الماس و یاقوت وجود دارد که نشان از خوش سلیقگی و استعداد بالای ایرانیان در زمینه ساخت جواهرات است. همچنین در منطقه‌های دیگر ایران نیز زیورآلات مشابه کشف شده است. به عنوان مثال، در خوزستان، جواهرات باستانی که به دوران سلوکیان بازمی‌گردند نیز کشف شده است.این گنجینه‌ها و جواهرات باستانی کشف شده در ایران، به عنوان شواهد مهمی از زندگی، هنر، و فرهنگ مردم باستان ایران و منطقه خاورمیانه به ما کمک می‌کنند تا بهترین درک از تاریخ و تمدن‌های باستانی این منطقه را داشته باشیم.

mythology-religions

متاسفانه در ایران عزیز بسیاری از جواهرات باستانی به دلایلی نظیر: سرقت و قاچاق، حفر غیر فنی، کمبود اطلاعات و نبود دستگاه ها و تکنولوژی مدرن یا در دسترس نمی باشند یا در موزه های خارج از کشور نگهداری میشوند.

اگر به این موضوع علاقه داشتید حتما به مقاله های زیر هم سر بزنید.

تاج های موزه ی جواهرات ملی ایران

زیورآلات باستانی

گردنبند و آویز در طول اعصار- تاریخچه گردنبند

در کل، جواهرات باستانی نه تنها به ما کمک می‌کنند تا تاریخ و فرهنگ باستانی را بهتر بفهمیم بلکه از لحاظ هنری، اقتصادی، و علمی نیز اهمیت دارند. آنها میراثی بی‌قیمت برای انسانیت هستند که ما باید آن را حفظ و مطالعه کنیم تا به تاریخ و فرهنگ خودمان ارتباط بهتری داشته باشیم.

سوالی دارید؟ همین حالا بپرسید
ارتباط مستقیم با پشتیبانی